مجازات حبس زن در خانه توسط شوهر چیست؟

يکشنبه 14 آذر 1400
17:00
مجله دلتا

بر اساس قانون اگر شوهر اقدام به قفل کردن درب منزل مشترک به روی همسرش کند، باید مجازات قانونی را طی کند.
منع خروج همسر از خانه

زن و شوهر پس از ازدواج باید در یک خانه زندگی کنند و بر اساس قانون، محل زندگی را هم زوج انتخاب می‌کند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که منع خروج همسر از خانه توسط شوهر چه مجازاتی دارد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع منع خروج همسر از خانه می‌پردازیم.

آیا مرد می‌تواند مانع خروج زن از خانه شود؟

از لحاظ قانون، خروج زن از منزل در برخی از موارد مانند؛ رفع نیازهای عادی روحی و جسمی و به‌طورکلی به میزان متعارف مانعی ندارد.

اما چنانچه این موضوع از حد متعارف خارج شود و موجب ترک زندگی یا ترک منزل مشترک شود زن ناشزه محسوب می‌شود و علاوه بر اسقاط حق نفقه وی (یعنی نفقه به او تعلق نمی‌گیرد) مرد می‌تواند با طرح دعوای تمکین، عدم تمکین زن و ناشزه بودن او را اثبات نماید و اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه اخذ نماید.

از طرف دیگر باید توجه نمود که آسیب‌پذیری زن در بیرون از خانه، بیشتر از مرد است و زن ممکن است مورد تجاوز و تعرض قرار گیرد از همین رو مرد باید از ورود و خروج زن مطلع گردد و با اجازه وی صورت پذیرد.

مجازات حبس زن در خانه توسط شوهر

بر اساس آنچه که در قانون آمده است قفل کردن درب منزل مشترک و عدم اجازه به همسر برای ارتباط با خانواده یا فضای بیرون جرم است و از مصادیق بازداشت غیرقانونی به شمار می‌رود که مجازات حبس را به دنبال دارد.

اگر مردی اجازه خروج از منزل را به همسرش ندهد به تحمل مجازات یک تا ۳ سال حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.

منع خروج همسر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی در چه شرایطی نفقه و مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟ مطالعه کنید.


[ بازدید : 27 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]