نحله چیست؟ و در چه شرایطی تعلق می‌گیرد؟

چهارشنبه 22 آبان 1398
14:23
مجله دلتا

نحله مبلغی است که دادگاه مقدار آن را با در نظر گرفتن شرایطی، تعیین می‌کند تا مرد به زن بپردازد. در واقع با توجه به سابقه زندگی مشترک و نوع کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده و وضعیت مالی مرد، دادگاه مبلغی را‌ تحت عنوان نحله (بخشش) برای زن تعیین می‌کند.

نحله چیست

نحله چیست ؟ این پرسش برای خیلی از مردم اتفاق می‎افتد خصوصا آن های که به دلایل مختلف به مراجع قضایی مراجعه می‎کنند. در واقع می‎توان گفت نحله از جمله موضوعات و دعاوی مالی زن و شوهر است. قانونگذار به منظور حفظ حقوق زن قوانین و مقرراتی وضع کرده و مرد ملزم به رعایت و انجام این ضوابط شده است. در مجله دلتا به این مباحث می‎پردازیم.

  1. نحله چیست ؟
  2. شرایط مطالبه نحله چگونه است؟
  3. تفاوت اجرت المثل و نحله چیست؟

شرایط مطالبه نحله چیست ؟

مبلغی است که دادگاه مقدار آن را با در نظر گرفتن شرایطی، تعیین می‌کند تا مرد به زن بپردازد. در واقع با توجه به سابقه زندگی مشترک و نوع کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده و وضعیت مالی مرد، دادگاه مبلغی را‌ تحت عنوان نحله (بخشش) برای زن تعیین می‌کند. شرایط دریافت نحله عبارت است از :

۱- درخواست طلاق از سوی مرد باشد و همچنین این درخواست نباید به دلیل تخلفات زن از وظایف زناشویی یا سوءرفتار وی باشد.

۲- در طول زندگی مشترک و تا قبل از اقدام به دادخواست طلاق از جانب مرد، امکان مطالبه نحله وجود ندارد.

۳- نحله با اجرت المثل متفاوت است و قابل جمع نیست. بنابراین اگر اجرت المثل به هر دلیلی به زن تعلق نگیرد دادگاه می‌تواند برای وی نحله تعیین کند. بنابراین زن نمی‌توان هم اجرت المثل بگیرد و هم نحله درخواست کند.

۴.برای تعیین نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به نظر کارشناسی نیست و مبلغ را قاضی دادگاه با توجه به سابقه زندگی مشترک و کارهای که زن انجام داده است و مخصوصا تمکن و استطاعت مالی مرد تعیین می‌کند.

تفاوت اجرت المثل و نحله چیست ؟

اجرت‌ المثل به معنای پرداختن مزد و اجرت کارهایی است که زن در خانه شوهر انجام داده است در حالی که این امور از وظایف شرعی زن نبوده و برای این کار قصد تبرع (مجانی بودن) نداشته باشد. در این حالت، شوهر مکلف به پرداخت اجرت‌ المثل این کارها است. این اجرت متناسب با کارهایی است که زن در خانه انجام داده و پرداخت آن ارتباطی با تمکن مالی شوهر ندارد و در هر صورت باید پرداخت شود. اما نحله زمانی به زن تعلق می‌گیرد که وی نتواند اجرت‌ المثل کارهای خود را به‌ دست آورد. که در این صورت با توجه به سابقه زندگی مشترک و نوع کارهایی که در خانه شوهر انجام داده است و تمکن مالی شوهر، دادگاه مبلغی تحت عنوان نحله برای زن تعیین ‌می‌کند.

تفاوت نحله و اجرت المثل

زمان مطالبه اجرت و نحله

زن می‌تواند قبل از وقوع طلاق، حق الزحمه کارهایی را که انجام آن ها از نظر شرعی و دینی بر عهده وی نبوده است و به درخواست شوهر و با قصد دریافت حق الزحمه انجام داده است با تعیین مبلغی به عنوان نحله از دادگاه درخواست کند.

نحوه اقامه دعوی

طبق قانون زن می‌تواند دادخواست نحله و اجرت المثل را جداگانه و مستقل از دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش که در واقع مقدمه ای بر طلاق است، به دادگاه تقدیم کند. بنابراین لازم نیست که پس از طلاق به این امر اقدام شود. قبل از طلاق هم مطالبه نحله امکان دارد، که این موضوع از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شده است. لازم به ذکر است که زن در دعوای درخواست اجرت المثل و نحله باید اثبات کند مرد از او درخواست کرده است که به انجام کارهای خارج از وظیفه شرعی مبادرت ورزد.

همچنین بخوانید:

در چه مواردی می توان از کار کردن زن جلوگیری کرد؟

چه زمانی مرد می تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟

دانستنی های حقوقی ؛ مختصر و مفید+(ویدئو)

ملاقات فرزند ؛ حق طبیعی پدر و مادر(+ویدئو)

مزاحمت و ممانعت از حق طبق قانون چه مجازاتی دارد؟


[ بازدید : 96 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]