طلاق به دلیل بیماری روانی همسر امکان پذیر است؟

سه شنبه 28 آبان 1398
12:17
مجله دلتا

یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد تنش در زندگی زناشویی شود بیماری روانی زن یا مرد است. این سوال ممکن است پیش آید که در صورت بیماری روانی زوج ها قانون چه راهکاری در نظر گرفته است؟ آیا در چنین شرایطی به زن مهریه تعلق می‎گیرد یا خیر؟

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر از حقوق قانونی و شرعی است که در صورت بروز اختلافات لاینحل در زندگی زناشویی برای زوج هایی که تصمیم بر جدایی گرفته اند در نظر گرفته شده است. هر چند که همیشه تلاش بر پایداری خانواده و ایجاد صلح و سازش بین زن و شوهر است اما گاهی این تلاش ها در تصمیمی که زوج ها گرفته اند نتیجه ای ندارد و طلاق صورت می‎گیرد. یکی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد تنش در زندگی زناشویی شود بیماری روانی زن یا مرد است. در مجله دلتا به بررسی شرایط طلاق در صورت وجود چنین بیماری پرداخته و نیز به این پرسش پاسخ داده شده است که آیا به زن به دلیل بیماری روانی مهریه تعلق می‎گیرد یا خیر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

طلاق

طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

طبق قانون اگر زن در دادگاه ثابت کند که همسر وی دچار بیماری صعب العلاج شده و یا درگیر بیماری است که موجب سوء رفتار و سوء معاشرت او شده است می‎تواند از دادگاه درخواست طلاق کند حتی در صورتی که شوهر وی مخالف طلاق باشد. در چنین شرایطی زن به دو طریق می‎تواند شکایت کند.

  1. باید اثبات کند یکی از شروط دوازده گانه عقد نامه محقق شده است ( البته این در مواردی است که مرد شروط عقدنامه را امضاء کرده باشد.)
  2. باید به دادگاه عسر و حرج را ثابت کند. در واقع رنج و مشقتی را که در اثر بیماری مرد برای وی ایجاد شده است بتواند در دادگاه ثابت کند.

بنابراین بر اساس قانون مدنی، مبتلا شدن مرد به بیماری های صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه دیگری که زندگی مشترک را با مشکل مواجه کند از موجبات عسر و حرج (سختی و مشقت) زن بوده و دادگاهی که به درخواست طلاق رسیدگی می‎کند حکم به طلاق صادر می‎کند. موارد مندرج در شروط دوازده گانه عقد نامه از مواردی است که در صدور حکم طلاق می‎تواند تاثیر گذار باشد. در زیر به این موارد اشاره شده است:

  • سوء رفتار یا سوء معاشرت شوهر به حدی که ادامه زندگی مشترک برای زن غیرقابل تحمل باشد.
  • ابتلا شوهر به بیماری های صعب العلاج به طوری که ادامه و دوام زندگی مشترک برای زن مخاطره آمیز باشد.
  • جنون شوهر در مواردی که فسخ نکاح از نظر شرعی ممکن نباشد.

درخواست طلاق

اثبات بیماری شوهر چگونه امکان پذیر است؟

زن با ارائه مدارک و دلایل لازم به دادگاه نظیر سوابق پزشکی، اقرار صریح یا تلویحی شوهر، شهادت شهود، معاینه پزشکی قانونی، تحقیقات محلی و… می‎تواند به اثبات ادعای خود مبنی بر بیماری همسر و قانع کردن قاضی رسیدگی کننده به پرونده کمک کند. شایان ذکر است اگر زوج بعد از عقد دچار جنون و بیماری روانی شود طبق قانون مدنی این امر موجب فسخ نکاح خواهد شد. و همچنین اگر هر کدام از زوج ها در زمان عقد مجنون بوده باشند، طبق قانون مدنی عقد ازدواج فسخ می‎شود. در واقع با استناد به ماده 1121 قانون مدنی، بیماری روانی هر یک از زن و شوهر، اعم از اینکه دائمی یا دوره ای باشد، برای طرف مقابل موجب حق فسخ خواهد بود.

مهریه و نفقه در طلاق به دلیل بیماری روانی همسر

در خصوص تکلیف مهریه و نفقه پس از جنون شوهر قانون مقرر می‎دارد؛ چنانچه فسخ عقد به دلیل جنون، قبل از رابطه جنسی باشد، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد اما اگر پس از رابطه جنسی باشد و یکی از طرف ها بخواهد عقد را فسخ کند، تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد. در واقع از آن جا که در بیشتر موارد فسخ پیش از رابطه مذکور صورت می‌گیرد، بهتر است که زن به جای فسخ، درپی طلاق باشد تا حداقل نفقه دوران زناشویی و نیمی از مهریه به وی تعلق گیرد.

همچنین بخوانید:

ترک منزل توسط شوهر؛ عواقب قانونی آن

ترک منزل توسط زن جرم است؟

آنچه باید در باره مهریه و نفقه بدانید

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن

طلاق به دلیل عدم تهیه مسکن امکانپذیر است؟


[ بازدید : 103 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]