به کار‎گیری کودکان جرم است؟

چهارشنبه 20 شهريور 1398
16:36
مجله دلتا

قانونگذار كودك‌آزاري را، جرم عمومي اعلام كرده و، تمامي افراد را مكلف كرده است به محض مشاهده موارد كودك‌آزاري، مراتب را‌ به مقامات قضايي اعلام كنند.

كار

پرداختن به مقوله كودك كه يكي از آسيب‌پذير‌ترين گروه‌هاي اجتماعي است، به عنوان يكي از مهمترين مسائل اجتماعي است. در قوانين جمهوري اسلامي ايران، كودك به فردي اطلاق مي‌شود كه به سن بلوغ نرسيده باشد. قانون مدني ، سن بلوغ در پسران را ۱۵ سال تمام قمري و در دختران ۹ سال تمام قمري عنوان كرده است.در مواردي كه كودكان به علت فقر اقتصادي يا فرهنگي خانواده‌ها مجبور به ترك تحصيل مي‌شوند يا اصلا از ابتدا به مدرسه نروند يا اينكه به اجبار ساعات زيادي از شبانه روز را به كار كردن و درس خواندن در كنار هم مشغول شوند و يا افرادي كه زير ۱۸ سال به هر طريق درگير چنين فعاليت‌هايي شوند، مشمول تعريف كار كودك خواهند شد.

كار

مجازات قانون كار در رابطه با كودكان كار

به گزارش مجله پيام دلتا طبق قانون كار، وادار به كار كردن افراد كمتر از 15 سال تمام غيرقانوني است و همچنين به‌ كارگيري نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال نيز در شغل‌هاي سخت و زيان‌آور ممنوع است.طبق اين قانون، اگر كارفرمايي كودك زير ۱۵ سال را به كار گيرد، متخلف شناخته مي‎شود و براي نخستين بار به مجازات نقدي و براي بار دوم به مجازات نقدي و حبس محكوم مي‌شود و در مرتبه سوم علاوه بر اين موارد، كارخانه يا كارگاه مورد نظر پلمپ و پروانه كار فرد متخلف باطل خواهد شد. از سوي ديگر ماد‏ه‏‌ ۸۴ قانون كار پيش‌بيني كرده است كه در مشاغل و كارهايي كه ماهيت آن براي سلامتي يا اخلاق كارآموزان و نوجوانان زيان‏‌آور است، حداقل سن كار ۱۸ سال تمام خواهد بود كه تشخيص اين امر با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي است.

استثناهايي براي سن كودكي و كار كودكان

در برخي امور پايان كودكي، سن بلوغ نيست؛ به موارد زير دقت كنيد:

  1. افراد زير ۱۸ سال نمي‌توانند وارد مبادلات مالي و خريد و فروش شوند.
  2. قادر به شركت در انتخابات و تعيين سرنوشت خود نيستند.
  3. دريافت گذرنامه براي زير ۱۸ ساله‌ ها مقدور نيست .
  4. استخدام در اداره‌هاي دولتي و اخذ گواهينامه براي وسايل نقليه موتوري براي افراد زير ۱۸ سال ممنوع است.

كودك‌آزاري چيست؟

كودك‌آزاري طبق قانون حمايت از كودكان و نوجوانان مصوب سال 1381، به هر نوع اذيت و آزار كودكان و نوجوانان كه منجر به صدمه جسمي و روحي و رواني شود و سلامت جسم و روان را به خطر اندازد، گفته مي‌شود. طبق اين قانون ، هرگونه خريد، فروش، بهره‌كشي و به‌ كارگيري كودكان به منظور ارتكاب ‌اعمال خلاف از قبيل قاچاق، ممنوع است و مرتكب، با توجه به نوع جرم براي جبران خسارات وارده ‌به 6 ماه تا يك سال حبس يا به جزاي نقدي از 10 ميليون ريال تا 20 ميليون ريال محكوم خواهد شد.

همچنين به موجب اين قانون ، هرگونه صدمه، اذيت و آزار و شكنجه جسمي و روحي كودكان و ناديده ‌گرفتن عمدي سلامت و بهداشت رواني و جسمي و جلوگيري از تحصيل آنان ممنوع است و‌ مرتكب به سه ماه و يك روز تا 6 ماه حبس يا تا 10 ميليون ريال جزاي‌ نقدي محكوم مي‌شود.

كار

كودك‌آزاري جرمي عمومي محسوب مي‌شود

قانونگذار، به منظور تلاش براي بيداري وجدان عموم جامعه و واكنش نسبت به كودك‌آزاري، اين جرم را جرم عمومي اعلام كرده و، تمام افراد، مؤسسات و مراكزي كه به نحوي مسئوليت نگاهداري و ‌سرپرستي كودكان را بر عهده دارند، مكلف كرده است به محض مشاهده موارد كودك‌آزاري، مراتب را‌ براي پيگرد قانوني مرتكب و اتخاذ تصميم مقتضي به مقامات قضايي اعلام كنند ‌و مجازات تخلف از اين تكليف را حبس تا 6 ماه يا جزاي نقدي تا پنج ميليون ريال اعلام كرده است.

راهكارهاي مقابله با كودك ‎آزاري

تأمين امنيت اجتماعي جامعه با برخوردار ساختن افراد از نيازهاي اساسي زندگي بر پايه برنامه‌هاي فقرزدايي، توجه بيشتر به نقش آموزش و پرورش رسمي ، ايجاد هماهنگي بين نهادهاي خانه، مدارس، اجتماع، رسانه‌ها و… ، و نيز ارايه آموزش‌هاي لازم به كودكان، نظارت و سركشي از كودكاني كه در گذشته در منازل خود مورد آزار قرار گرفته‌اند و مجددا به همان خانه بازگشته‌اند، تاسيس خانه‌هاي امن براي كودكان آسيب‌ديده و ايجاد معاضدت‌هاي قضايي و حقوقي از راهكارهايي است كه مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد.


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 140 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]