برخورد قانونی با گران‎فروشان و کم‎فروشان

چهارشنبه 20 شهريور 1398
16:38
مجله دلتا

گران‌فروشي عبارت است از عرضه كالا يا خدمات به بهاي بيش از نرخ‌هاي تعيين شده توسط مراجع رسمي و اجرا نكردن مقررات و ضوابط قيمت‌گذاري و انجام هر نوع اقدامات ديگر كه منجر به افزايش بهاي كالا يا خدمات براي خريدار شود.

گران‎فروشان

گران‎فروشي و كم‎فروشي و مجازات قانوني آن

تقريباً براي همه ما پيش آمده است كه وقتي براي خريد به مغازه‌اي مراجعه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه قيمت‌ كالاها گران‌تر از ديگر مغازه‌هاست. گاهي نيز پيش مي‌آيد كه به دليل عادت به خريد از يك مغازه گمان مي‌‌كنيم كه ارقام كالاهاي عرضه شده واقعي است تا اينكه به‌صورت اتفاقي همان كالا را از جاي ديگر تهيه مي‌كنيم و متوجه مي‌شويم كه، تا امروز گران مي‌خريديم. اين مغازه هماني است كه مقررات قانوني را زير پا گذاشته است و قانون با او برخورد مي‌كند. به گزارش مجله پيام دلتا سازمان تعزيرات حكومتي و مديران و فعالان اين عرصه براي جلوگيري از افزايش جمعيت گران‌فروشان قوانيني تصويب كرد‌ند و مجازات‌هايي را براي گران‌فروشان و محتكران در نظر گرفتند.

گران‎فروشان

گرا‌ن‌فروشي

براساس ماده ۲ قانون تعزيرات، گران‌فروشي عبارت است از:

عرضه كالا يا خدمات به بهاي بيش از نرخ‌هاي تعيين شده توسط مراجع رسمي و اجرا نكردن مقررات و ضوابط قيمت‌گذاري و انجام هر نوع اقدامات ديگر كه منجر به افزايش بهاي كالا يا خدمات براي خريدار شود. علاوه بر سازمان تعزيرات، قوه‌قضائيه نيز از طريق سازمان بازرسي كل كشور و دادستان‎ها نظارت‌هايي را در اين زمينه دارند.

اقداماتي كه فروشنده متخلف انجام مي‎دهد :

البته با اصلاح قانون نظام صنفي در سال‌هاي اخير به تخلفات مربوط به بازار در سازمان تعزيرات رسيدگي مي‎شود.در همين قانون يكسري از تخلف‌هاي صنفي كه فروشنده‌ها مرتكب آن مي‌شوند ليست شده است كه عبارتند از: گران‎فروشي، كم‌فروشي، تقلب، احتكار، عرضه خارج از شبكه، عدم اجراي ضوابط قيمت‌گذاري و توزيع، فروش اجباري، عدم درج قيمت و نيز عدم صدور صورتحساب.

حالا شما مي‌دانيد كه يك كاسب يا همان فروشنده هر يك از اين كارها را انجام دهد متخلف است.

جريمه گران‎فروشي:

جريمه گران‎‌فروشي، با عنايت به دفعات تكرار در طول هر سال به شرح زير است:
متخـلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد‌ شده به خريدار يا مصرف‌كننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ گرانفروشي و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ گران‎فروشي جريمه مي‌گردد.
در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ گران‎فروشي جريمه مي‌شود و علاوه بر پرداخت جريمه پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به عنوان متخلف صنفي به‌مدت دو هفته نصب مي‌شود.
در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ گران‎فروشي جريمه مي‌شود و پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به‌عنوان متخلف صنفي به‌مدت يك‌ماه نصب مي‌شود.
در مرتبه پنجم و مراتب بعدي به ده‌ برابر مبلغ گران‎فروشي جريمه مي‌شود و پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به‌عنوان متخلف صنفي به ‌مدت دو ماه نصب مي‌شود. همچنين به مدت شش ‌ماه، پروانه كسب وي تعليق و محل كسب تعطيل مي‌گردد.

گران‎فروشان

كم‎فروشي به چه معناست؟

طبق ماده ۵۸ قانون تعزيرات حكومتي كم‎فروشي: عبارت است از عرضه يا فروش كالا يا ارائه خدمت كمتر از‌ميزان يا معيار مقرر شده.

-جريمه كم‎فروشي:
‌جريمه كم‎فروشي با عنايت به دفعات تكرار در طول هر سال به شرح زير است:
متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خريدار يا مصرف‌كننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ كم‌فروشي و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ كم‌فروشي جريمه مي‌شود.
در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ كم‌فروشي جريمه مي‌شود و علاوه بر پرداخت جريمه پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به‌عنوان متخلف صنفي به ‌مدت دو هفته نصب مي‌شود.
در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ كم‌فروشي جريمه مي‌شود و پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به‌عنوان متخلف صنفي به‌مدت يك ‌ماه نصب مي‌شود.
در مرتبه پنجم و مراتب بعدي به ده برابر مبلغ كم‌فروشي جريمه مي‌شود و به ‌مدت دو ماه پارچه يا تابلو بر سر در محل كسب به‌ عنوان متخلف صنفي نصب مي‌گردد. همچنين به مدت شش ماه پروانه كسب وي تعليق و محل كسب تعطيل مي‌گردد.
تبصره ـ عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت(گارانتي) توسط متعهد در حكم كم‌فروشي است و متخلف از اين امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جريمه‌هاي موضوع اين ماده نيز محكوم مي‌شود. مبناي محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قيمت كارشناسي خدمات مورد نظر است كه توسط كارشناسان سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان تعيين مي‌شود.



[ بازدید : 159 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]