چگونه زن در نصف دارایی شوهر شریک می‎شود؟

چهارشنبه 20 شهريور 1398
16:40
مجله دلتا

تنصيف يكي از شروط مندرج در عقدنامه هاي رسمي ازدواج است و مربوط به انتقال بخشي از اموال و دارايي مرد به زن در آينده و در صورت وقوع طلاق و طبق شرايطي است كه در قانون تعيين شده است.

ازدواج

چگونه زن در نصف دارايي شوهر شريك مي‎شود؟

در روز تنظيم سند ازدواج، سردفترداران ازدواج و طلاق وظيفه دارند كه شروطي را كه در قباله ازدواج ذكر شده براي زن و شوهر توضيح دهند. اما از يك طرف برخي سردفترداران به اين تكليف خود عمل نمي‎كنند و از طرف ديگر زن و شوهر چنان گرم صميميت و تازگي رابطه جديد هستند كه معمولا كمتر كسي مي‎داند پاي چه چيزي را امضا مي كند.

اما يكي از شروطي كه در قباله ازدواج وجود دارد و زوج ها آن را امضا مي كنند شرط انتقال تا نصف دارايي شوهر به زن است. زن و شوهر با امضا زير اين شرط توافق مي كنند كه زن در اموالي كه شوهر بعد از ازدواج به دست مي آورد سهيم باشد. اينكه اين شرط در چه شرايطي اجرا مي‎شود و زن چگونه مي‎تواند از امتيازي كه با اين شرط به دست آورده است، استفاده كند موضوعي است كه در مجله پيام دلتا آن را بررسي مي كنيم.

ازدواج

تنصيف دارايي چيست و شرايط آن چگونه است؟

تنصيف يكي از شروط مندرج در عقدنامه‎هاي رسمي ازدواج است و مربوط به انتقال بخشي از اموال و دارايي مرد به زن در آينده و در صورت وقوع طلاق و طبق شرايطي است كه در قانون تعيين شده است.

يك وكيل دادگستري در خصوص بررسي شروطي كه براي تحقق واگذاري تا نصف اموال شوهر به همسرش بايد محقق شود مي‎گويد: چهار شرط براي تحقق واگذاري تا نصف اموال شوهر به همسر وجود دارد: شرط نخست اين است كه درخواست طلاق بايد از طرف مرد مطرح شده باشد، دوم اينكه اين تقاضا ناشي ازسوءاخلاق يا سوءرفتار زن نباشد.در واقع اگر مرد بتواند عدم تمكين زن را اثبات كند، اين شرط براي زن قابل اجرا نخواهد بود.
شرط ديگر اين است كه مرد در طول زندگي مشترك اموالي به‌دست آورده باشد. با توجه به اين شرط، اموالي كه قبل از ازدواج به‌دست مي‌آيد مشمول انتقال تا نصف دارايي نخواهد شد. همچنين اين شرط مشمول اموال موروثي نمي‎شود، زيرا اموال ناشي از ارث، اموال به‌دست‌آمده قبل از زندگي زناشويي محسوب مي‎شود.
اين وكيل در خصوص شرط چهارم مي‎گويد: موجود بودن دارايي مرد در حين طلاق نيز شرط آخر است؛ بنابراين، اموال از بين رفته مرد شامل اين شرط نمي‎شود. در اين شرط بايد بدهي‎هاي شوهر نيز مدنظر قرار گيرد. به‌عنوان مثال اگر مرد نسبت به مهر زني كه مي‌خواهد او را طلاق دهد يا زن ديگرش، تعهد خود را به جاي نياورده و دين خود را نپرداخته باشد و مشغول‌الذمه باشد، پرداخت مهريه زن از دارايي مرد، نسبت به اعمال شرط واگذاري تا نصف اموال شوهر مقدم است و ابتدا بايد مهريه زن پرداخت شود.
وقتي دادگاه اين چهار شرط را احراز كند نصف اموال مرد را به زن واگذار مي‌كند.

ازدواج

ادعاي اعسار در موضوع شرط تا نصف دارايي

وكيل دادگستري همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا شوهر مي تواند نسبت به موضوع شرط تا نصف دارايي مدعي اعسار شود؟ مي‎گويد: چنانچه دادگاه انتقال درصد مشتركي از اموال را مورد حكم قرار دهد،به طور مثال ملك يا خانه‎اي كه ميان زن و شوهر مشترك باشد و سهم جداگانه هر يك معين نشده باشد. تنصيف منتفي است. زيرا با وجود اموالي كه وجود دارند، ادعاي اعسار بي‎مورد است و اين ادعا صرفا نسبت به بدهي، قابل پذيرش است نه زمانيكه اموال و دارايي موجود است.

شرط تنصيف و اجرت المثل

منظور از اجرت المثل حقي است كه به نسبت مدت زندگي مشترك و ميزان كارهاي انجام شده توسط زن در منزل، كارشناسي و تعيين مي‎شود. اجرت المثل و شرط تنصيف هر دو از حقوق مالي زن اما منشا مطالبه آنها و ملاك محاسبه هر يك متفاوت است. اجرت المثل حقي است بر اساس قانون و تنصيف حقي است ناشي از شرطي كه ضمن عقد شده است.

دادگاه ها به موجب قانون، امكان مطالبه هر دو را منتفي مي دانند. يعني زن بايد بين آن ها يكي را انتخاب كند تا مرد به پرداخت آن محكوم شود.


[ بازدید : 132 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]