اجرت‎المثل چیست و نحوه مطالبه آن چگونه است؟

چهارشنبه 20 شهريور 1398
16:43
مجله دلتا

قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌المثل در مباحث قانوني، قصد تفهيم اين موضوع را دارد كه زن موظف به انجام كارهاي منزل نيست و در صوت انجام هرگونه اقدامي در منزل، مي‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دريافت كند.

اجرت‎المثل

اجرت المثل ايام زندگي مشترك

اگر چه در عرف جامعه ايراني زنان مشغول رسيدگي به فرزندان و امور منزل مي‎شوند. و در روابط خانوادگي اين فرض وجود دارد كه قرار نيست زن از شوهر خود، بابت كارهايي كه در خانه او انجام مي‌دهد، دستمزدي دريافت كند. اما قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌المثل در مباحث قانوني، قصد تفهيم اين موضوع را دارد كه زن موظف به انجام كارهاي منزل نيست و در صوت انجام هرگونه اقدامي در منزل، مي‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دريافت كند. مطالبه اجرت‌المثل ايام زندگي مشترك يكي ديگر از دعاوي مالي است كه در دادگاه‎هاي خانواده مطرح مي‌شود. در مجله پيام دلتا در ارتباط با قوانين و شرايط مطالبه اجرت‎المثل توضيح مي‎دهيم.

اجرت‎المثل

شرايط قانوني مطالبه اجرت‎المثل

طبق قانون چنانچه زن كارهايي را كه به عهده وي نبوده، به درخواست شوهر و بدون هيچ چشم‎داشتي انجام داده باشد و اين موضوع براي دادگاه نيز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل كارهاي انجام شده را محاسبه و به پرداخت آن حكم مي‎دهد.

همچنين با توجه به قسمتي از ماده ۲۹ قانون حمايت از خانواده كه بيان مي‎دارد: دادگاه ضمن رأي خود با توجه به شروط ضمن عقد و مفاد سند ازدواج، تكليف جهيزيه، مهريه و نفقه زن ، اطفال و جنين را معين مي‎كند و همچنين اجرت‌المثل ايام زوجيت دوطرف مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدني تعيين و تصميم مقتضي را اتخاذ مي‎كند.بنابراين با توجه به شرايطي كه در قانون تعيين شده زن مي‎تواند درخواست مطالبه اجرت‎المثل بدهد و بديهي است كه بايد دعوي مطالبه اجرت المثل از سوي زن اقامه شود.

آيا نپرداختن اجرت‎المثل مشمول جلب مي شود؟

اگر راي قطعي محكوميت پرداخت اجرت المثل صادر شده باشد و ظرف يك ماه از آن تاريخ مرد اقدام به پرداخت اجرت المثل يا دادن دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل نداده باشد، به تقاضاي زن، دادگاه حكم جلب شوهر را صادر مي‎كند.سوالي كه مطرح مي‎شود اين است كه اصلا تقاضاي اعسار و قسط‎بندي اجرت المثل ممكن است؟

در اين حالت مي‎توان گفت اگر شوهر مالي نداشته باشد مي‎تواند با دادن دادخواست تقسيطاجرت‎المثل از دادگاه قسط‎ بندي مبلغ محكوميت اجرت‎المثل را درخواست كند و در صورت داشتن شرايط اعسار، دادگاه حكم بر تقسيط صادر مي‎كند. البته به شرطي كه شوهر مالي براي توقيف و پرداخت نداشته باشد.

اجرت‎المثل

طلاق از طرف مرد و گرفتن اجرت المثل زن

با دادن دادخواست طلاق از طرف شوهر، رويه دادگاه ها در جلسه دارسي اين است كه به محض درخواست زن يا وكيل او براي كارشناسي اجرت المثل، قراركارشناسي اجرت المثل صادر مي‎كنند.

آيا اجرت المثل همه زنان يكسان است؟

قطعا خير. دادگاه پس از تشكيل جلسه دادرسي و شنيدن اظهارات دوطرف در صورت تشخيص زن، قرار ارجاع به كارشناسي صادر مي‎كند. كارشناس با توجه به فاكتور هاي متعدد، اجرت المثل زن را تعيين مي‎كند كه البته هر كدام از زوج ها مي‎توانند نسبت به مبلغ آن اعتراض كنند. تحصيلات زن، وضعيت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگي، امكانات زندگي مشترك، داشتن خدمتكار و .. از جمله فاكتور هايي است كه كارشناس مد نظر قرار مي دهد.
مثلا به زنان شاغل در خارج از منزل هميشه اجرت‌المثل كمتري تعلق مي‎گيرد. در قانون، زن مالك دارايي و پولي است كه به دست مي‎آورد و اگر او در خارج از منزل كار مي‎كند، الزامي ندارد كه حتي يك ريال از درآمد خود را به همسرش بپردازد يا اينكه در منزل خرج كند. در بحث اجرت‌المثل، وقتي زن بيرون از خانه شاغل باشد، طبيعتا وقت كمتري براي كارهاي منزل مي‎گذارد، هر چند ممكن است استثنا‌هايي وجود داشته باشد و زني در عين اشتغال در خارج از منزل همه وظايف خود را انجام دهد.
گاهي ممكن است مرد بخشي از ايام زندگي خود را در ماموريت كاري خارج از كشور يا مثلا زندان گذرانده باشد. اين مساله نيز در كاهش يا افزايش اجرت‌المثل موثر است.


برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 158 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]