چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک

چهارشنبه 27 شهريور 1398
15:36
مجله دلتا

چك برگشتي از جرائم عليه اموال است كه مشكلاتي فراوان در جامعه به وجود آورده و خيلي‌ها به دليل ناآگاهي و استفاده ناصحيح از چك دچار مشكلات فراوان شده و حتي سر از زندان درمي‌آورند.دارندگان چك و صاحبان حساب‌جاري اگر موارد قانوني مربوط به استفاده از چك را رعايت كنند، از دسته‌چك آنان سوءاستفاده نمي‌شود و يا سوءاستفاده به حداقل ممكن مي‌رسد.

چك

همواره در خصوص چك نكاتي وجود دارد كه حتي مديران و كسبه كه به مراتب بيش از سايرين از چك استفاده مي‎كنند با ‎رعايت نكردن اين نكات ناخواسته موجبات جعل و سوء استفاده را براي سودجويان فراهم مي‎آورند.

به گزارش مجله پيام دلتا چك برگشتي از جرائم عليه اموال است كه مشكلاتي فراوان در جامعه به وجود آورده است .خيلي‌ها به دليل ناآگاهي و استفاده ناصحيح از چك دچار مشكلات فراوان شده و حتي سر از زندان درمي‌آورند و بسياري از زنداني‌ها را افرادي تشكيل مي‌دهند كه به سبب ناآگاهي از قانون چك گرفتار شده‌اند.دارندگان چك و صاحبان حساب‌جاري اگر موارد قانوني مربوط به استفاده از چك را رعايت كنند، از دسته‌چك آنان سوءاستفاده نمي‌شود و يا سوءاستفاده به حداقل ممكن مي‌رسد.

چك

چند توصيه مهم براي دارندگان دسته چك :

– هنگام نوشتن متن چك سعي كنيد شخصا” و با قلم خود متن چك را بنويسيد، حتي اگر طرف مقابل مورد اعتماد شما باشد، هرگز اجازه ندهيد ديگران متن چك را بنويسند.

– در قسمت «مبلغ چك» ميزان آن را هم به‌صورت ريال و هم تومان بنويسيد و همچنين در قسمت «در وجه» سعي كنيد كه وجه را به اسم شخص بنويسيد و تا مي‌توانيد از نوشتن كلمه «حامل» خودداري كنيد.

– در داخل شكل مستطيل كه بايد مبلغ به عدد نوشته شود سعي كنيد از سمت چپ با كمترين فاصله به حرف «ر» در كلمه «ريال» شروع به نوشتن كنيد و پس از نوشتن مبلغ در جلوي آن تا انتهاي مستطيل خط تيره كشيده شود.

– سعي كنيد چك را به‌ آرامي بنويسيد و از شتاب‌زدگي و عجله در نوشتن خودداري و تا آن‌جا كه ممكن است بدون قلم‌خوردگي چك را صادر كنيد.

– چنانچه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگي شديد حتي دريك حرف يا يك عدد ايجاد شود، پشت چك قيد شود كه قلم خوردگي از جانب شمااست و آنرا تصحيح كنيد.

– در انتخاب امضاء براي چك سعي كنيد از امضاء ساده كه به‌راحتي قابل جعل باشد خودداري و زير امضاء نام و نام خانوادگي را به همراه تاريخ با خط خود قيد كنيد.

– پس از صدور چك ته چك را نيز كامل كرده و تاريخ و مبلغ چك و اين‌كه چك را به چه كسي داده‌ايد حتماً قيد كنيد.

چك

– از نمونه امضاء خود در قسمت ته چك و برگه و جلد دسته‌چك خودداري كنيد تا چنانچه چك يا دسته‌چك مفقود شد يا مورد دستبرد قرار گرفت جعل نمونه امضاء صورت نگيرد.

– چنانچه دسته‌چك يا يك برگ چك مفقود يا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانك اطلاع دهيد و طبق ماده 14 قانون چك ظرف مدت يك هفته به دادسرا مراجعه كرده و ضمن طرح شكايت دستور قضايي را به بانك تحويل دهيد.

چنانچه به دادسرا مراجعه نشود و دستور قضايي صادر نگردد بانك مسئوليتي نخواهد داشت و مي‌تواند وجه‎چك را پرداخت و يا چك را برگشت بزند.

– با توجه به مشكلات و تراكم كار در بانك و براي جلوگيري از برگشت خوردن چك سعي كنيد مبلغ چك را يك روز قبل از موعد آن در بانك تأمين كنيد و چنانچه در تأمين وجه چك در موعد مقرر دچار مشكل شديد حتماً با دارنده چك هماهنگ كرده به او اطلاع دهيد و از او مهلت درخواست كنيد تا با برگشت خوردن چك و بدحسابي مواجه نشويد.

– كسي كه چك بلامحل صادر كند طبق قانون چك ،علاوه بر اينكه دادگاه او را به پرداخت مبلغ چك و خسارت وارده محكوم مي‌كند به مجازات حبس و جزاي نقدي محكوم خواهد شد، پس باعث گرفتاري خود نشويم . در ضمن چنانچه چكي را بابت ضمانت يا تخليه ملكي به‌ طرف مقابل داديد حتماً از او رسيد دريافت كنيد.


[ بازدید : 151 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]