آیا زن می‌تواند حساب بانکی همسر خود را توقیف کند؟

شنبه 16 بهمن 1400
11:59
مجله دلتا

شاید تا به حال با افرادی مواجه شده‌اید که به دلایلی حساب بانکی‌شان توقیف شده است. اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا زن می‌تواند حساب بانکی همسر خ.د را توقیف کند؟
توقیف حساب بانکی شوهر

مهریه، مالی است که به مناسبت پیوند نکاح، شوهر ملزم می‌گردد آن را به زن بپردازد. مهریه یا صداق، نوعی الزام قانونی است که بر شوهر تحمیل می‌گردد و تنها کاری که زن و شوهر می‌توانند اجرا دهند این است که هنگام پیوند یا پس از آن، در مورد مقدار آن با یک دیگر توافق کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع توقیف حساب بانکی شوهر می‌پردازیم.

چنانچه زن مطالبه مهریه خود را بکند و آن وجه نقد باشد باید پس از مراجعه به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت گردیده تقاضای صدور اجراییه نماید. پس از این تقاضا، اجراییه به مرد ابلاغ می‌شود و وی ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغیه فرصت دارد مهریه مطالبه شده را بپردازد.

در غیر این‌صورت زوجه برای اخذ مهریه خود می‌تواند مبادرت به توقیف اموال مرد برای مهریه نماید. همچنین می‌تواند موجودی حساب پس‌انداز یا حتی حقوق ماهیانه مرد را نیز توقیف کند. اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید به مطلب آیا گرفتن مهریه از خانواده شوهر امکان‌پذیر است؟ مراجعه کنید.

توقیف حساب بانکی چیست؟

مسدود شدن یا توقیف حساب بانکی به معنای بازداشت وجوه بانکی است که این امر تنها بر اساس قوانین صورت می‌پذیرد.

حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می‌شود؟

  • مقررات داخلی بانک‌ها
  • مسدودی حساب بانکی به خاطر ضمانت وام
  • مسدودی حساب بانکی به خاطر چک برگشتی
  • دستور مرجع قضایی

توقیف حساب بانکی

چگونه می‌توان حساب بانکی را بخاطر مهریه توقیف کرد؟

مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست طلبکار (زن) به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های بدهکار(شوهر) در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند.

همچنین دادگاه باید به درخواست طلبکار یا خوانده دعوای اعسار به مراجع ذی‌ربط از قبیل ادارات ثبت محل و شهرداری‌ها دستور دهد که بر اساس نشانی کامل ملک یا نام مالک، پلاک‌ ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به بدهکار وجود دارد برای توقیف به دادگاه اعلام کند.

این حکم در مورد تمامی مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند نیز مجری است. مراجع مذکور در این ماده مکلفند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به بدهکار و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک‌سال قبل از صدور حکم قطعی به بعد را به دادگاه اعلام کنند.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

توقیف حساب بانکی و سایر اموال تا پرداخت کامل مهریه رفع توقیف نمی‌شوند.

توقیف حساب شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا مهریه غیر‌نقد، قابل تبدیل به پول است؟ را مطالعه کنید.


[ بازدید : 109 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]