معافیت مالیات بر ارث ؛ شرایط آن چگونه است؟

سه شنبه 28 آبان 1398
12:00
مجله دلتا

کلیه اموال باقی مانده از متوفی واقع در ایران و یا خارج از ایران اعم از منقول ( اموالی که قابلیت جا به جایی دارند مانند خودرو) و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی، پس از کم کردن هزینه های تدفین که باید این هزینه ها متعارف باشد و نیز واجبات مالی و بدهی های شخص فوت شده، مشمول قانون مالیات بر ارث می‎شوند.

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیمی است که دولت با توجه به قانون، دریافت می‎کند به این صورت که هر گاه فرد متوفی ورثه داشته باشد، وراث یا نماینده قانونی او، باید ابتدا به انحصار وراثت اقدام کنند تا به طور رسمی وراث متوفی مشخص گردند. آنها همچنین مکلف اند ظرف حداکثر یک سال از تاریخ فوت، به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه و در اظهارنامه ای که به شکل فرم های مخصوص و توسط سازمان امور مالیاتی تهیه شده اطلاعات مربوط به هویت، مکان متوفی، وراث حین فوت، اموال و دارایی ها، بدهی ها، هزینه های کفن و دفن و واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی را مانند مهریه همسر وی ذکر کنند. در مجله دلتا موارد معافیت از قانون مالیات بر ارث بررسی و به آن پرداخته شده است.

کدام اموال مشمول مالیات بر ارث می‎شوند؟

در انحصار وراثت کلیه اموال باقی مانده از متوفی واقع در ایران و یا خارج از ایران اعم از منقول ( اموالی که قابلیت جا به جایی دارند مانند خودرو) و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی، پس از کم کردن هزینه های تدفین که باید این هزینه ها متعارف باشد و نیز واجبات مالی و بدهی های شخص فوت شده، مشمول قانون مالیات بر ارث خواهند بود. در زیر اموالی که مشمول قانون مالیات بر ارث می‎شوند ذکر شده است.

ارث

  • زمین و مغازه

در صورتی که تاریخ فوت از ابتدای سال ۱۳۹۵ باشد مالیات بر ارث مغازه ۳ درصد قیمت توسط کارشناس اداره مالیات تعیین شده است که در این خصوص همچنین باید گفت مالیات بر ارث انبار تجاری ۵۰ درصد ارزش مغازه در واحد متر مربع و همچنین بالکن یک سوم (۱/۳) از هر متر مربع تجاری است. اجناس داخل مغازه نیز ارزیابی و ۱۰ درصد ارزش اجناس، مالیات بر ارث اجناس داخل مغازه می‎شود.

  • ملک مسکونی

مالیات ملک مسکونی، هفت و نیم درصد قیمت منطقه ای است. منظور از قیمت منطقه ای قیمتی است که توسط کارشناسان اداره مالیات طبق قوانین و مقرات خاصی محاسبه می‎شود و با قیمت واقعی ملک متفاوت است وگاهی بالاتر و یا پایین تر از قیمت واقعی ملک است.

موارد معافیت مالیات بر ارث:

1. از سهم الارث هریک از وراث طبقه اول مبلغ سی میلیون ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عنوان معافیت کسر می‎شود و مبلغ باقی مانده به نرخ های مذکور مشمول مالیات می‎شود. معافیت مذکور برای هریک از وراث طبقه اول که کمتر از بیست سال سن داشته یا محجور (شخصی که ناتوان در اداره امور مربوط به خود باشد) یا معلول و یا از کار افتاده باشد مبلغ پنجاه میلیون ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال خواهد بود.

2. وراث طبقات اول و دوم نسبت به اموال شهدای انقلاب اسلامی مشمول مالیات بر ارث موضوع این فصل نخواهند بود.

سهم الارث

مالیات پول نقد چه میزان است؟

منظور از پول نقد می‎تواند سپرده و حساب های بانکی متوفی باشد و یا پول های نقدی که متوفی در منزل شخصی خود و یا دوستان دارد و یا نزد اشخاص ثالث به امانت گذاشته است. در زیر به این موارد تونضیح داده شده است.

الف) سپرده بانکی متوفی

مالیات حساب های بانکی متوفی از سال ۹۵ به بعد ۳ درصد محاسبه می‎شود یعنی ۳ درصد کل حساب بانکی به نحوی که باید گفت که حساب ها و سپرده های بانکی از سال ۹۵ تا کنون از هیچ معافیت مالیاتی بهره مند نشده اند و از کل سپرده، این ۳ درصد لحاظ می‎شود .

ب) پول نقد متوفی

طبق قانون ارث در این موارد با توجه به اینکه امکان شناسایی چنین اموالی برای دولت عملا وجود ندارد ورثه به راحتی می‎توانند از معرفی چنین اموالی خودداری کرده و از این لحاظ مالیاتی پرداخت نکنند. شایان ذکر است که اگر پول نقد در صندوق های امانات اعم از دولتی و یا خصوصی باشد در این صورت وراث باید 10% این مبالغ را به عنوان مالیات بر ارث به دولت پرداخت کنند.

همچنین بخوانید:

نکات مهم راجع به انحصار وراثت

تحریر ترکه چیست و قوانین آن چگونه است؟

میزان ارث بردن زن و مرد از یکدیگر

فرزند خوانده بعد از فوت شخص ارث می برد یا نه؟

انحصار وراثت ؛ باید ها و نباید ها


[ بازدید : 113 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]