خیانت در امانت چه مجازاتی دارد؟

يکشنبه 17 شهريور 1398
14:24
مجله دلتا

براي تحقق جرم خيانت در امانت ،مال اماني بايد توسط مالك يا متصرف قانوني به امين سپرده شود.همچنين سپردن مال بايد از راه هاي قانوني صورت گرفته باشد.

خيانت در امانت

خيانت در امانت چه مجازاتي دارد؟

از آنجا كه جرم خيانت در امانت از دسته جرايم مربوط به اموال و مالكيت محسوب مي شود و در امور روزمره مردم جامعه ما ( مثل امانت دادن، عاريه دادن، اجاره دادن و… ) قابل ارتكاب است ، لازم و ضروري ديده شد كه در مجله پيام دلتا تحقيقي جامع و مانع نسبت به اين جرم تهيه شود.معاني متفاوتي براي واژه خيانت بيان شده است كه يكي از معاني شمرده شده براي آن پيمان شكني، نقض عهد و بي وفايي است و برخي از كارشناسان از آن به عدم رعايت امانتداري تعبير كرده اند.


خيانت در امانت در اصطلاح حقوقي

خيانت در امانت رفتار مجرمانه و مخالف امانت و عبارت است از استفاده از مال مورد امانت ، يا اينكه شخص امين به جاي امانتداري ، مال مورد امانت را از آن خود بداند و با آن طوري رفتار كند كه ديگران گمان كنند او مالك مال است يا نابود كردن مال مورد امانت ، همه اين موارد از مصاديق جرم خيانت در امانت است.براي تحقق جرم خيانت در امانت ،مال اماني بايد توسط مالك يا متصرف قانوني به امين سپرده شود.همچنين سپردن مال بايد از راه هاي قانوني صورت گرفته باشد. پس اگر سارق مال ربوده شده را نزد ديگري به امانت گذارد و امين به جاي بازگردان مال، آن را به صاحب اصلي مال يا دولت بدهد يا اصلاَ از آن به نفع خود استفاده كند ،مرتكب جرم خيانت در امانت نشده است.

سوالات مهم در خصوص خيانت در امانت

سوال اول: براي تعقيب مرتكب جرم خيانت در امانت بايد به كدام دادسرا يا دادگاه رجوع كرد؟

جواب: فرض كنيد شخص علي يك قطعه فرش را در تهران به شخص حسن به امانت مي سپارد تا چند روز بعد به او بر مي گرداند. حسن نيز آن را در شيراز مي فروشد. آنچه مسلم است حسن در شيراز مرتكب جرم شده زيرا مال مورد امانت در اين شهر فروخته و جرم موقعي واقع شده كه مال مورد امانت به فروش گذاشته شده است . بنابراين در اين جا بايد به دادگاهي در شهر شيراز كه جرم در آن شهر واقع شده‏‏‌ است مراجعه كرد .

سوال دوم: معمولاَ بعد از ايجاداختلاف بين زن و شوهر ، زن براي مطالبه جهزيه، عليه شوهر شكايت خيانت در امانت مطرح مي‎كند آيا شوهر تحت اين عنوان قابل تعقيب است؟
جواب : جهزيه در ايام ازدواج معمولاَ در اختيار زن است و مورد استفاده زن و شوهر قرار مي‎گيرد. بنابراين به هيچ وجه نمي‎توان شوهر را امانت دار جهزيه دانست. در اين مورد زن براي مطالبه جهزيه بايد “دادخواست مطالبه” را به دادگاه حقوقي تقديم كند تا به حق خود برسد.

خيانت

مجازات جرم خيانت در امانت

مجازات مرتكب جرم خيانت در امانت بر اساس ماده ۶۷۴ بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامي مصوب سال ۱۳۷۵، حبس از ۶ ماه تا سه سال است .

جرايم در حكم خيانت در امانت

در قوانين و مقررات حقوقي اصولاً اصطلاح «در حكم» زماني اطلاق مي‌شود كه دو موضوع از حيث ماهيت و اركان تشكيل‎دهنده با يكديگر متفاوت باشند، ولي قانونگذار به دليل مصالحي يكي را از نظر مقررات و احكام تابع ديگري قرار مي‌دهد. جرم خيانت در امانت به آن دسته از اعمال گفته مي‌شود كه منطبق با قانون مجازات اسلامي است اما در اعمالي، جرايم در حكم خيانت در امانت اتلاق شده است.
جرايم در حكم خيانت در امانت عبارت است از «اعمال مجرمانه‌اي كه قانونگذار ارتكاب آنها را به موجب قوانين متفرقه (غير از قانون مجازات اسلامي) از نظر مجازات مشمول مجازات خيانت در امانت قرار داده است» .
قانونگذار براي اين دسته از جرايم ،مجازات خيانت در امانت را بر آنها اعمال مي كند.


[ بازدید : 131 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]