انحصار وراثت ؛ باید ها و نباید ها

يکشنبه 24 شهريور 1398
16:23
مجله دلتا

اعتراض وراث و افراد ذينفع ممكن است ، نسبت به تعداد وراث باقي مانده باشد كه نام آنان در ليست وراث ذكر نشده است ، يا اعتراض به نسب آنها نسبت به متوفي باشد يا در اعتراض به زوجيت همسري كه در دادخواست به عنوان همسر متوفي نام برده شده است.

انحصار وراثت

انحصار وراثت از جمله اموري است كه به موجب مرگ، انجامش ضروري است اما برخي خانواده‌ها به هر دليلي براي انجام آن، با مشكل مواجه مي‌شوند كه قانون براي حل و فصل آن، راه‌حل‌هايي دارد.

به گزارش «تابناك» مرگ رخدادي اجتناب‌ناپذير است كه دير يا زود براي هر فردي اتفاق مي‌افتد. شايد يكي از چالش‌برانگيزترين امور پس از فوت يك فرد تقسيم ارثيه به طور صحيح بين وراث باشد؛ آن هم در شرايطي كه بازماندگان، سوگوار از دست دادن عزيزشان هستند و مسلما در وضعيت روحي و رواني نامناسبي قرار دارند.

به گزارش مجله پيام دلتا اموال و دارايي فرد پس از فوت و كسر ديون و مخارج، به بازماندگان انتقال مي‌يابد كه اين امر آثاري از جمله لزوم تعيين تكليف مايملك و ميزان سهم و حقوق وراث را در پي دارد.

اما براي اينكه وراث بتوانند سهم‌الارث خود را مطالبه و در آن تصرف كنند، ابتدا لازم است اسامي وراث و سهم‌الارث هر يك از آنها در دادگاه بررسي و اثبات شود. به عبارت ديگر براي تعيين تكليف ميراث هركس پس از فوت، ابتدا بايد ورثه را تعيين كرد. رسيدگي به اين امر از سوي مرجع قانوني و با رعايت تشريفات مقرر در قانون را «انحصار وراثت» و راي صادرشده را «تصديق يا گواهي انحصار وراثت» مي‌نامند. كاركرد گواهي انحصار وراثت نيز آن است كه بدون انحصار وراثت، وضعيت ورثه و چگونگي تقسيم تركه به طور رسمي روشن نمي‌شود.

انحصار وراثت

اعتراض به گواهي انحصار وراثت

دو گروه مي‌توانند به گواهي انحصار وراثت صادر شده اعتراض كنند و دادگاه هم بايد با تشكيل جلسه‌اي ديگر، تكليف را مشخص كند. يكي از كساني كه مي‌تواند اعتراض كند دادستان قضايي است؛ يعني دادستان قضايي اگر تشخيص دهد كه فرد فوت شده وارثي ندارد و درخواست ارائه شده بي‌اساس است، مي‌تواند به صدور اين گواهي اعتراض كند. گروه دوم هم افرادي هستند كه فكر مي‌كنند نامشان بايد در ميان وراث باشد و نيست يا گواهي انحصار وراثت به زيان آنها صادر شده است. به هر حال هر يك از اين دو گروه بايد اعتراض خود را اعلام و حق دارند كه از رأي دادگاه، تقاضاي تجديدنظر كنند.

قانون كساني را مجاز به اعتراض به گواهي انحصار وراثت مي داند، كه يا از وراث يا ذينفع از اموال متوفي بوده باشند ، در اين صورت حق اعتراض خواهند داشت.

اعتراض وراث و افراد ذينفع ممكن است، نسبت به تعداد وراث باقي مانده كه نام آنان در ليست وراث ذكر نشده است، يا اعتراض به نسب آن ها نسبت به متوفي باشد يا در اعتراض به زوجيت همسري كه در دادخواست به عنوان همسر متوفي نام برده شده است و اصل ازدواج با متوفي مورد قبول قرار نگيرد و موضوع طلاق آنها يا داشتن اختلاف بين آنها مطرح شود و در مورد اين امر اعتراض صورت گيرد.

در صورت اعتراض وراث و افراد ذينفع شوراي حل اختلاف وقت رسيدگي براي طرف ها تعيين و به اعتراض تعداد ورثه رسيدگي مي‎كند اما اعتراض به رابطه نسبيت افراد با متوفي به دادگاه عمومي سپرده مي‎شود. همچنين اعتراض نسبت به زوجيت همسر در صلاحيت دادگاه خانواده گذاشته شده است.

پيگيري اعتراض به گواهي انحصار وراثت در دادگاه

در همه ي موارد ذكر شده كه موضوع، اعتراض خواهد بود با صدور دستور از شوراي حل اختلاف پرونده به صورت موقت از جريان خارج مي‎شود و در صورتي كه معترض بر امر اعتراض پافشاري كند و مسئله توسط شورا حل نشود اعتراض، بنا به موضوع به دادگاه هاي مربوطه ارجاع مي‎شود.

پس از آنكه اعتراض توسط دادگاه صالح رسيدگي و بررسي شد ، راي صادره به شورا ابلاغ مي‎گردد و در صورت محقق بودن اعتراض، شورا با توجه به راي، گواهي انحصار ورثه را صادر و سهم هر يك از وراث از ارثيه را مشخص مي‎كند .در صورتي كه در روند بررسي انحصار ورثه اعتراضي پيش آيد، اعتراض مطابق اصول و قوانين بررسي و از معترض خواسته مي‎شود كه به عنوان مدعي، دلائل و مدارك خود را به روشني اعلام كند و در غير اين صورت و عدم اثبات اعتراض ، موضوع قابل رسيدگي نخواهد بود.

انحصار وراثت

چند نكته درباره گواهي انحصار وراثت

  • درصورتي كه ارزش ماترك متوفي كمتر از يك ميليون تومان باشد، شوراي حل اختلاف بدون انتشار آگهي و دعوت از ورثه، در جلسه فوق‌العاده با توجه به اسناد و مدارك ارائه شده، گواهي انحصار وراثت را صادر مي‌كند.
  • اگر در زماني كه فردي فوت مي‌كند، همسر او باردار باشد نمي‌توان گواهي انحصار وراثت گرفت؛ يعني اگر كودكي درصورتي كه زنده متولد شود از متوفي ارث مي‎برد، بايد صبر كرد تا اين بچه به دنيا بيايد.
  • اگر متوفي و وارثان ساكن يك روستا هستند، نيازي نيست آگهي انحصار وراثت در روزنامه كثيرالانتشار منتشر شود بلكه اين آگهي بايد يك‌بار و در يك روز در معابر و اماكن عمومي آن روستا نصب شود.

برچسب ها: مجله دلتا ,
[ بازدید : 127 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]