آیا گواهی عدم سازش و طلاق متفاوتند؟

چهارشنبه 27 شهريور 1398
15:38
مجله دلتا

در حكم طلاق دستور دادگاه به جدايي است اما در گواهي عدم سازش، طلاقي صورت نگرفته بلكه فقط اجازه طلاق صادر شده است و در صورتي كه در مدت مشخص شده كه سه ماه است، طلاق ثبت نشود به منزله انصراف از جدايي است.

عدم سازش

تفاوت گواهي عدم سازش و طلاق

بسيار پيش مي ‎آيد كه هريك از زن و شوهر و يا هر دوي آنها ديگر به ادامه زندگي مشترك با يكديگر تمايل ندارند و تصميم به جدايي از يكديگر و طلاق مي ‎گيرند . جدايي و طلاق علت‎هاي متفاوتي دارد. اين كه علت دعوا و اختلاف چيست، كدام يك از زن يا شوهر آن را مطرح مي‎كنند و اين كه زمينه اختلاف چيست، نوع دعوي را در دادگاه خانواده و راه هاي پيگيري آن و مراحلي كه بايد طي شود را مشخص مي كند. يكي از موارد تفاوت در رسيدگي زماني است كه دادگاه بايد اقدام به صدور گواهي عدم امكان سازش و يا حكم طلاق كند. در اين مطلب مي‎خواهيم بدانيم موارد صدور گواهي عدم امكان سازش و صدور حكم طلاق كدام است و تفاوت حكم طلاق و گواهي عدم سازش در چيست؟ با مجله پيام دلتا همراه باشيد.

طلاق توافقي

گواهي عدم امكان سازش چيست ؟

گواهي عدم امكان سازش همانطور كه از نام آن برمي‎ آيد، به معناي تاييد عدم توافق و سازش است. اين گواهي مواقعي صادر مي‎ شود كه دادگاه رسيدن به توافق و آشتي را بين زن و شوهر ناممكن مي ‎داند و به آن ها اجازه جدايي را مي‎ دهد. گواهي عدم امكان سازش در موارد زير صادر مي ‎شود:

  1. درخواست طلاق از طرف مرد باشد: علت اين موضوع آن است كه در حقوق ما مرد اختيار طلاق دادن همسرش را در هر زمان كه بخواهد دارد. البته اين درخواست از طرف مرد مستلزم رعايت تشريفاتي از جمله دريافت گواهي عدم سازش از دادگاه است.
  2. طلاق توافقي: در اين نوع طلاق هم، چون هر دو طرف رضايت به جدايي دارند، مي ‎توانند با دريافت گواهي عدم امكان سازش اقدام به ثبت طلاق خود كنند.
  3. طلاق از طرف زن باشد: وقتي كه زن وكالت در طلاق دارد، يعني زماني كه زن حق طلاق دارد.

موارد صدور حكم طلاق

جدا از مواردي كه براي صدور گواهي عدم امكان سازش اشاره شد، در مواردي دادگاه اقدام به صدور حكم طلاق مي‎ كند و آن زماني است كه زن به دادگاه درخواست طلاق مي ‎دهد بدون اينكه حق طلاق داشته باشد. يعني زن در عقد ازدواج خود حق طلاق را از مرد نگرفته است اما بنا به دلايلي مثل داشتن عسر و حرج يعني مواردي كه به موجب آن ادامه زندگي مشترك براي زن دشوار مي‎ شود، قصد دارد از مرد جدا شود.

از آنجا كه در كشور ما زن بر عكس مرد با اراده مستقيم، اختيار طلاق دادن همسرش را ندارد، براي اينكه بتواند از شوهرش جدا شود بايد در دادگاه مراحلي را طي كند. در اين مورد دادگاه گواهي عدم امكان سازش صادر نمي‎كند بلكه ابتدا موضوع و دلايل اختلاف را كه زن بابت آن ها درخواست طلاق كرده بررسي مي‎ كند و اگر زن را در گرفتن طلاق از شوهرش محق دانست اقدام به صدور حكم طلاق مي‎كند.

طلاق توافقي

تفاوت حكم طلاق و گواهي عدم امكان سازش را مي‎توان در موارد زير بررسي كرد :

1.وقتي قرار باشد دادگاه درباره موضوعي حكم صادر كند، به طور كامل آن را بررسي مي‎كند، دليل اقامه دعوي را بررسي مي‎كند، دفاعيات دو طرف را مي‎شنود و در نهايت تصميم مي‎گيرد كه به نفع چه كسي و چگونه حكم صادر كند.

در اصطلاح حقوقي به اين روند ، ورود دادگاه به ماهيت دعوا، مي‎ گويند. همانطور كه گفته شد يكي از اين موارد زماني است كه زن بدون داشتن حق طلاق به دادگاه درخواست دهد . اما دادگاه زماني گواهي عدم امكان سازش صادر مي‎كند كه لزومي براي ورود به ماهيت دعوي وجود ندارد و فقط قصد دارد تصميم به طلاق را تاييد كند.

2.طبق قانون حمايت خانواده مدت اعتبار حكم طلاق شش ماه از تاريخ ابلاغ راي فرجامي يا انقضاي مهلت فرجام‎خواهي است اما گواهي عدم سازش اگر تا سه ماه به دفترخانه ارائه نشود، ديگر اعتبار ندارد.

3.در حكم طلاق دستور دادگاه به جدايي است اما در گواهي عدم سازش، طلاقي صورت نگرفته بلكه فقط اجازه طلاق صادر شده است و در صورتي كه در مدت مشخص شده كه 3 ماه است، طلاق ثبت نشود به منزله انصراف از جدايي است.


[ بازدید : 166 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
مهم‌ترين و كاربردي‌ترين نكات حقوقي را در مجله دلتا بخوانيد.
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Law است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]